Neurowetenschap vertelt ons hoe we onze hersenen kunnen hacken voor succes

Wat is het geheim van succes? Sommigen zouden beweren dat waanzinnig succesvolle mensen eigenschappen bezitten zoals het hebben van een visie, dankbaarheid tonen, eerlijk zijn, leren van mislukkingen en een hoge emotionele intelligentie hebben.

Hoewel deze eigenschappen zeker een rol spelen, komt het echte geheim van succes neer op de wetenschap, met name vooruitgang in de neurowetenschappen, en hoe je je hersenen kunt conditioneren om je dromen en doelen te bereiken.

De neurowetenschap van succes kan ingewikkeld worden, maar het gaat er echt om hoe je hersenen op drie verschillende gebieden functioneren: het reticulaire activeringssysteem (RAS), de afgifte van dopamine en je geheugen. Als je geen wetenschappelijk persoon bent, zal ik proberen dit allemaal zo pijnloos mogelijk te maken.



Verwant: Hoe u uw hersenchemicaliën kunt hacken om productiever te zijn

Het reticulaire activeringssysteem

Gelegen aan de basis van de hersenen, waar het verbinding maakt met het ruggenmerg, is er een van de belangrijkste delen van de hersenen: het reticulaire activeringssysteem.

RAS beïnvloedt cognitie en is in feite een filter voor de ongeveer acht miljoen stukjes informatie die (onbewust) door onze hersenen stromen. Met andere woorden, het elimineert de witte ruis. Wanneer een bericht voorbij het RAS-filter komt, komt het de grote hersenen binnen en wordt vervolgens omgezet in bewuste gedachten, emoties of zelfs beide.

Zoals Ruben Gonzalez, auteur van The Courage to Succeed, uitlegt: Hoewel het cerebrum het middelpunt van het denken is, zal het niet reageren op een bericht tenzij de RAS dit toestaat. De RAS is als Google. Er zijn miljoenen websites, maar u filtert de websites eruit waarin u niet geïnteresseerd bent door simpelweg een trefwoord in te typen.

Dus, welke berichten komen door? Vrijwel alleen degenen die momenteel belangrijk voor je zijn. Als u zich bijvoorbeeld concentreert op de voorbereiding op een spreekbeurt, zal uw RAS de gedachten filteren die uw presentatie tot een succes zullen maken, zoals de tools en middelen die u nodig hebt om een ​​gedenkwaardige toespraak te houden.

Zoals Gonzalez eraan toevoegt, betekent dit dat hoe meer je je doelen 'top of mind' houdt, hoe meer je onderbewustzijn zal werken om ze te bereiken. Daarom is het zo belangrijk om elke dag je doelen op te schrijven, je beoogde resultaat te visualiseren en regelmatig affirmaties te zeggen! Door die dingen te doen, kun je je onderbewustzijn echt concentreren op wat belangrijk voor je is.

Gerelateerd: De buitengewone kracht van het visualiseren van succes

Dopamine feedbackloops

Hoewel RAS je kan helpen je te concentreren op het gewenste resultaat dat je zou willen ontvangen, is het vrijkomen van dopamine wat ervoor zorgt dat succes o zo goed aanvoelt.

Zoals Mark Lukens, oprichter van Method3, onlangs schreef: Als we ergens in slagen, geven onze hersenen chemische beloningen vrij, waarvan de belangrijkste de neurotransmitter dopamine is, een chemische stof die vooral bekend staat om de rol die deze speelt bij verslaving en drugsgebruik. Dopamine is, ondanks deze negatieve associatie, een natuurlijk onderdeel van hoe onze hersenen functioneren, en produceert het gevoel van plezier wanneer je koffie of chocolade proeft, of wanneer je een grote overwinning behaalt.

Daarom is het logisch dat dopamine sterk verbonden is met motivatie, wat ons ertoe aanzet om het gedrag te herhalen dat die rush veroorzaakt, zelfs als we het niet ervaren. De dopamine-respons is echter van korte duur, maar omdat onze hersenen zich herinneren hoe geweldig het vroeger was, streven we ernaar om het steeds opnieuw uit te zoeken.

Dat is wanneer dopamine-lussen in beeld komen. Nadat je herhaaldelijk succes hebt gehad, wordt het plezier dat je aanvankelijk had steeds kleiner. Zie het op deze manier: nadat je een videogame al hebt verslagen, voelt het de tweede of derde keer gewoon niet zo goed, toch? Dat is wanneer je op zoek bent naar grotere beloningen, zoals het ontgrendelen van trofeeën, nieuwe personages of swag bij het voltooien van een level.

Onder de juiste omstandigheden kan dit ons ertoe aanzetten om steeds meer spanning op te zoeken, voegt Lukens toe. Dat is de reden waarom spelers van videogames constant bezig zijn, het is de reden waarom je elke minuut je telefoon checkt nadat je je Facebook-status hebt bijgewerkt, en het is wat ons motiveert om grotere en betere dingen te bereiken.

Als uw doel bijvoorbeeld was om binnen twee weken drie nieuwe klanten te werven, dan zou uw volgende doel zijn om in één week zes nieuwe klanten te werven. Al het andere is hetzelfde, behalve de meer uitdagende en lonende taak om uw klantenbestand te verdubbelen. Als extraatje helpt dit je ook om het werk en de doelen die jou of je team niet motiveren, weg te werken.

Gerelateerd: Activeer deze 4 belangrijke hersenchemicaliën voor gelukkigere werknemers

Herinneringen

Neurowetenschappers die de manier hebben bestudeerd waarop de hersenen herinneringen ophalen, kunnen ook het succes bepalen.

Denk daar even over na. Die keer dat je ging mountainbiken en een vervelende lekkage had? Dat was een slechte ervaring die je zou kunnen ontmoedigen om weer te gaan mountainbiken, althans voor de nabije toekomst. Hetzelfde geldt voor het starten van een bedrijf. Het is mislukt en nu aarzel je meer om dat risico opnieuw te nemen.

Wetenschappers hebben echter ontdekt dat we die slechte herinneringen kunnen bewerken om de negatieve associaties te verwijderen. In feite wordt deze geheugentherapie gebruikt om PTSS-patiënten te behandelen. Je kunt ook goede herinneringen bewerken om je verder naar succes te stuwen.

Om slechte herinneringen te verzwakken, breng je die herinnering terug en laat je hem kleiner en zwakker worden, alsof je naar een kleine zwart-wit-tv kijkt die langzaam verdwijnt. Eenmaal daar, voegt u nieuwe details in die het geheugen door elkaar gooien. Denk bijvoorbeeld aan de keer dat je bombardeerde tijdens het geven van een toespraak of een pitch voor investeerders. Stel je nu eens voor dat je publiek gekleed was in iets dat je aan het lachen maakte. Doe dat vijf of tien keer en die herinnering zal je doen grinniken.

Wat betreft het versterken van uw herinneringen, roept u de goede herinneringen zo helder en luid mogelijk op, zoals het kijken naar een film in een IMAX-bioscoop. Blijf vijf of tien keer toevoegen hoe die ervaring je deed voelen. Je zou je nu on-top-of-the-world moeten voelen. Gebruik dat om je te motiveren om verder te gaan.

Verwant: Hoe dankbaar te zijn in moeilijke tijden

Hacks om je hersenen opnieuw te bedraden voor succes.

Het goede nieuws is dat je je hersenen opnieuw kunt bedraden om succesvoller te worden. Volgens neurowetenschapper Michael Merzenich kost het zelfs slechts 30 uur training op basis van specifieke neurowetenschappelijke technieken om je geheugen en cognitie, spraakpatronen en begrijpend lezen te verbeteren.

Ik weet. Dat klinkt misschien als veel. Maar dat is slechts een uur per dag gedurende een maand om levenslang succes te behalen. Ik denk dat dat het helemaal waard is. En het grootste deel van deze training omvat eenvoudige dagelijkse taken, zoals:

  • Oefening en meditatie. Door te sporten komt endorfine vrij, wat kan helpen bij het oplossen van problemen en het stimuleren van creativiteit. Meditatie kan je helpen innerlijke rust te bereiken en mentale barrières of beperkingen te doorbreken.
  • Consumeer een dieet dat rijk is aan omega-3 vetzuren en gezonde vetten. Deze kunnen helpen het dopaminegehalte in uw hersenen actief te houden en de cerebrale circulatie te verhogen.
  • Precisie bevestigingen. We hebben allemaal gehoord van affirmaties: positieve uitspraken tegen onszelf herhalen om het te geloven, schrijft John Assaraf, de CEO van NeuroGym. Hoewel dat in theorie misschien goed klinkt, is er vaak een ernstig gebrek aan specificiteit die de resultaten kan belemmeren. Maak in plaats daarvan een duidelijke, definitieve uitspraak over jezelf alsof het al waar is, je onderbewustzijn neemt het over en zal handelen in overeenstemming met die overtuiging. Dit zal deze overtuigingen in nieuwe neurale paden inprenten.
  • Zeg je hoofddoel elke ochtend en avond. Gebaseerd op Think and Grow Rich van Napoleon Hill, is een duidelijk hoofddoel een specifiek, duidelijk omschreven doel, schrijft Dr. Julie Connor. Het heeft de kracht om je onderbewustzijn te sturen. Het transformeert je houding van pessimisme in positieve verwachting. Schrijf je eigen hoofddoel op en zeg het elke ochtend en avond hardop. Toen ik mijn facturatiebedrijf startte, begon ik elke dag met te zeggen dat ik hier de beste in zou worden. Niet helemaal daar, maar om er te komen.
  • Krijgt voldoende slaap. Zorg ervoor dat je elke nacht tussen de 6 1/2 en 8 uur slaap krijgt, zodat je meer oplettend en gefocust bent.
  • 15 minuten per dag. Maak 15 minuten van je dag vrij om iets nieuws te leren of een vaardigheid onder de knie te krijgen die je al hebt. Het heeft een positieve invloed op je hersenen.
  • Verwijder jezelf uit negatieve en stressvolle omgevingen. Volgens Robert Sapolsky, hoogleraar neuro-endocrinologie aan de Stanford University, kan stress niet alleen worden gestopt, maar ook worden teruggedraaid zodra de bron, psychisch of fysiek, is verwijderd of voldoende is verminderd. Met andere woorden, de fysieke omgeving om ons heen speelt een zeer belangrijke rol in de gezondheid van onze hersenen.
  • visualisatie. Visualisatie is een krachtig hulpmiddel om je onderbewustzijn opnieuw te trainen, omdat het je in staat stelt een situatie te voelen en te ervaren die nog niet is gebeurd - alsof het echt is, schrijft Assaraf. Kortom, als je jezelf in je hoofd echt financieel succesvol kunt ‘zien’, zal je onderbewustzijn dat als realiteit verwerken.

John Rampton

John Rampton is een ondernemer, investeerder, online marketinggoeroe en startup-enthousiasteling. Hij is oprichter van het online facturatiebedrijf Due. John is vooral bekend als ondernemer en verbinder. Hij werd onlangs uitgeroepen tot #3 in de Top 50 Online Influ...

Lees verder

Aanbevolen verhalen

Heeft de CIA je router gehackt?

De CIA had naar verluidt de mogelijkheid om tientallen wifi-routermodellen te hacken, zelfs als ze werden beschermd door gebruikersnamen en sterke wachtwoorden.

'Vampyr' gaat meer over wie je vermoordt dan hoe je het doet

Je vampierkrachten maken het mogelijk om gemakkelijk te doden in 1918 in Londen, maar in Vampyr zullen de personages van de game het merken wanneer iemand vermist wordt.

Herman Miller probeert onze obsessie voor het volgen van activiteiten te verzilveren

Herman Miller heeft een nieuwe lijn van desk activity trackers geïntroduceerd, genaamd Live OS.

Buzz Aldrin vertelt NASA om ISS te stoppen

In plaats van ISS wil Aldrin een basis op de maan en 'fietsers' die vracht en mensen vervoeren die kunnen worden opgeschaald voor reizen naar Mars.