Hoe slimme mensen met moeilijke mensen omgaan

Moeilijke mensen tarten de logica. Sommigen zijn zich gelukkig niet bewust van de negatieve impact die ze hebben op de mensen om hen heen, en anderen lijken voldoening te halen uit het creëren van chaos en het indrukken van andermans knoppen. Hoe dan ook, ze creëren onnodige complexiteit, strijd en het ergste van alle stress.

Studies hebben al lang aangetoond dat stress een blijvende, negatieve invloed kan hebben op de hersenen. Blootstelling aan zelfs maar een paar dagen stress brengt de effectiviteit van neuronen in de hippocampus in gevaar - een belangrijk hersengebied dat verantwoordelijk is voor redeneren en geheugen. Weken van stress veroorzaken omkeerbare schade aan neuronale dendrieten (de kleine armen die hersencellen gebruiken om met elkaar te communiceren), en maanden van stress kunnen neuronen permanent vernietigen. Stress is een formidabele bedreiging voor uw succes - wanneer stress uit de hand loopt, lijden uw hersenen en uw prestaties.

De meeste bronnen van stress op het werk zijn gemakkelijk te identificeren. Als uw non-profitorganisatie werkt aan het binnenhalen van een subsidie ​​die uw organisatie nodig heeft om te functioneren, zult u ongetwijfeld stress voelen en waarschijnlijk weten hoe u deze moet beheren. Het zijn de onverwachte bronnen van stress die je verrassen en het meest schaden.



Recent onderzoek van de afdeling Biologische en Klinische Psychologie van de Friedrich Schiller Universiteit in Duitsland heeft uitgewezen dat blootstelling aan stimuli die sterke negatieve emoties veroorzaken - dezelfde soort blootstelling die je krijgt als je met moeilijke mensen omgaat - ervoor zorgde dat de hersenen van proefpersonen een enorme stress reactie. Of het nu gaat om negativiteit, wreedheid, het slachtoffersyndroom of gewoon gekte, moeilijke mensen brengen je hersenen in een gestresste toestand die koste wat kost moet worden vermeden.

Het vermogen om je emoties te beheersen en kalm te blijven onder druk heeft een directe link met je prestaties. TalentSmart heeft onderzoek gedaan bij meer dan een miljoen mensen en we hebben geconstateerd dat 90 procent van de toppresteerders goed is in het beheersen van hun emoties in tijden van stress om kalm en in controle te blijven. Een van hun grootste gaven is het vermogen om moeilijke mensen te neutraliseren. Toppresteerders hebben uitgekiende copingstrategieën die ze gebruiken om moeilijke mensen op afstand te houden.

Hoewel ik talloze effectieve strategieën ben tegengekomen die slimme mensen gebruiken bij het omgaan met moeilijke mensen, zijn de volgende enkele van de beste. Om effectief met moeilijke mensen om te gaan, heb je een aanpak nodig die je in staat stelt om over de hele linie te controleren wat je kunt en te elimineren wat je niet kunt. Het belangrijkste om te onthouden is dat je veel meer onder controle hebt dan je je realiseert.

1. Ze stellen grenzen.

Klagers en negatieve mensen zijn slecht nieuws omdat ze zich wentelen in hun problemen en niet focussen op oplossingen. Ze willen dat mensen zich bij hun medelijdensfeestje aansluiten, zodat ze zich beter over zichzelf kunnen voelen. Mensen voelen vaak druk om naar klagers te luisteren omdat ze niet als ongevoelig of onbeleefd willen worden gezien, maar er is een dunne lijn tussen een luisterend oor en meegezogen worden in hun negatieve emotionele spiraal.

Je kunt dit alleen voorkomen door grenzen te stellen en afstand te nemen als dat nodig is. Zie het zo: als de klager zou roken, zou je dan de hele middag zitten om de tweedehandse rook in te ademen? Je zou afstand nemen, en je zou hetzelfde moeten doen met klagers. Een goede manier om limieten in te stellen, is door klagers te vragen hoe ze het probleem willen oplossen. Ze zullen ofwel stil worden of het gesprek omleiden in een productieve richting.

2. Ze stijgen erbovenuit.

Moeilijke mensen maken je gek omdat hun gedrag zo irrationeel is. Vergis je er niet in; hun gedrag gaat echt tegen de rede in. Dus waarom sta je jezelf toe om emotioneel op ze te reageren en in de mix te worden gezogen? Hoe irrationeel en off-base iemand is, hoe gemakkelijker het voor jou zou moeten zijn om jezelf uit zijn valstrikken te halen. Stop met proberen ze te verslaan in hun eigen spel. Neem emotioneel afstand van hen en benader uw interacties alsof het een wetenschappelijk project is (of u bent hun psychiater, als u de analogie verkiest). U hoeft niet te reageren op de emotionele chaos - alleen de feiten.

3. Ze blijven zich bewust van hun emoties.

Het bewaren van emotionele afstand vereist bewustzijn. Je kunt niet voorkomen dat iemand op je knoppen drukt als je niet herkent wanneer het gebeurt. Soms kom je in situaties terecht waarin je je moet hergroeperen en de beste weg vooruit moet kiezen. Dit is prima en je moet niet bang zijn om jezelf wat tijd te gunnen om dit te doen.

Zie het op deze manier - als een mentaal onstabiele persoon je op straat benadert en je vertelt dat hij John F. Kennedy is, is het onwaarschijnlijk dat je hem rechtzet. Wanneer je merkt dat je met een collega bezig bent die op dezelfde manier ontspoord denkt, is het soms het beste om gewoon te glimlachen en te knikken. Als je ze moet rechtzetten, is het beter om jezelf wat tijd te geven om de beste manier te plannen om dit aan te pakken.

4. Ze stellen grenzen.

Dit is het gebied waar de meeste mensen zichzelf tekort doen. Ze hebben het gevoel dat ze, omdat ze met iemand werken of samenwonen, de chaos niet kunnen beheersen. Dit kan niet verder van de waarheid zijn. Als je eenmaal je weg hebt gevonden om boven een persoon uit te stijgen, zul je merken dat hun gedrag voorspelbaarder en gemakkelijker te begrijpen is. Dit stelt je in staat om rationeel na te denken over wanneer en waar je ze moet verdragen en wanneer niet. Zelfs als u bijvoorbeeld nauw samenwerkt met iemand in een projectteam, betekent dat niet dat u hetzelfde niveau van één-op-één interactie met die persoon moet hebben als met andere teamleden.

Je kunt een grens stellen, maar dan moet je dat bewust en proactief doen. Als je dingen op een natuurlijke manier laat gebeuren, zul je ongetwijfeld voortdurend verwikkeld raken in moeilijke gesprekken. Als je grenzen stelt en beslist wanneer en waar je een moeilijk persoon inschakelt, kun je een groot deel van de chaos beheersen. De enige truc is om je aan je wapens te houden en grenzen op hun plaats te houden wanneer de persoon ze probeert binnen te dringen, wat ze zullen doen.

5. Ze sterven niet in het gevecht.

Slimme mensen weten hoe belangrijk het is om te leven om nog een dag te vechten, vooral als je vijand een giftige persoon is. In een conflict zorgt ongecontroleerde emotie ervoor dat je je hielen ingraaft en het soort strijd voert dat je ernstig kan beschadigen. Als je je emoties leest en erop reageert, kun je je gevechten verstandig kiezen en alleen standhouden als de tijd rijp is.

6. Ze richten zich niet op problemen - alleen op oplossingen.

Waar je je aandacht op richt, bepaalt je emotionele toestand. Wanneer je je fixeert op de problemen waarmee je wordt geconfronteerd, creëer en verleng je negatieve emoties en stress. Wanneer je je concentreert op acties om jezelf en je omstandigheden te verbeteren, creëer je een gevoel van persoonlijke effectiviteit dat positieve emoties produceert en stress vermindert.

Als het gaat om giftige mensen, geeft fixatie op hoe gek en moeilijk ze zijn hen macht over jou. Stop met nadenken over hoe lastig je moeilijke persoon is, en concentreer je in plaats daarvan op hoe je hem gaat aanpakken. Dit maakt je effectiever door je de controle te geven, en het vermindert de hoeveelheid stress die je ervaart wanneer je met hen omgaat.

7. Ze vergeten het niet.

Emotioneel intelligente mensen vergeven snel, maar dat betekent niet dat ze het vergeten. Vergeving vereist dat je loslaat wat er is gebeurd, zodat je verder kunt gaan. Het betekent niet dat je een kwaaddoener nog een kans geeft. Slimme mensen laten zich niet onnodig verzanden door de fouten van anderen, dus laten ze ze snel los en zijn assertief in het beschermen van zichzelf tegen toekomstige schade.

8. Ze verpletteren negatieve zelfpraat.

Soms absorbeer je de negativiteit van andere mensen. Er is niets mis met je slecht voelen over hoe iemand je behandelt, maar je zelfpraat (de gedachten die je over je gevoelens hebt) kan de negativiteit versterken of je helpen er overheen te komen. Negatieve zelfpraat is onrealistisch, onnodig en zelfvernietigend. Het stuurt je in een neerwaartse emotionele spiraal waar je moeilijk uit kunt komen. Je moet ten koste van alles negatieve zelfpraat vermijden.

9. Ze gaan slapen.

Ik heb deze in de loop der jaren doodgeslagen en kan niet genoeg zeggen over het belang van slaap om je emotionele intelligentie te vergroten en je stressniveaus te beheersen. Als je slaapt, laden je hersenen letterlijk op, zodat je alert en helder wakker wordt. Je zelfbeheersing, aandacht en geheugen worden allemaal verminderd als je niet genoeg - of de juiste soort - slaap krijgt. Slaaptekort verhoogt alleen de stresshormoonspiegels, zelfs als er geen stressor aanwezig is. Een goede nachtrust maakt je positiever, creatiever en proactiever in je benadering van giftige mensen, waardoor je het perspectief krijgt dat je nodig hebt om effectief met hen om te gaan.

10. Ze gebruiken hun ondersteuningssysteem.

Het is verleidelijk, maar totaal ineffectief, om te proberen alles zelf aan te pakken. Om met giftige mensen om te gaan, moet u de zwakke punten in uw benadering van hen herkennen. Dit betekent dat je gebruik moet maken van je ondersteuningssysteem om perspectief te krijgen op een uitdagend persoon. Iedereen heeft wel iemand op het werk en/of buiten het werk die in hun team zit, voor hen duimt en klaar staat om hen te helpen het beste uit een moeilijke situatie te halen. Identificeer deze personen in je leven en doe een poging om hun inzicht en hulp te zoeken wanneer je het nodig hebt. Iets eenvoudigs als het uitleggen van de situatie kan tot een nieuw perspectief leiden. Meestal kunnen andere mensen een oplossing zien die jij niet kunt zien, omdat ze niet zo emotioneel betrokken zijn bij de situatie.

Alles bij elkaar brengen

Voordat u dit systeem briljant laat werken, moet u enkele tests doorstaan. Meestal zul je jezelf op de proef stellen door gevoelige interacties met probleemmensen. Gelukkig zorgt de plasticiteit van de hersenen ervoor dat het zich vormt en verandert terwijl je nieuw gedrag oefent, zelfs als je faalt. Het implementeren van deze gezonde, stressverlichtende technieken om met moeilijke mensen om te gaan, zal je hersenen trainen om effectiever met stress om te gaan en de kans op nadelige effecten verminderen.

Een versie van dit artikel verscheen op TalentSmart.

Travis Bradberry

Bekroonde co-auteur van het bestverkochte boek, Emotional Intelligence 2.0, en de mede-oprichter van TalentSmart -- een adviesbureau dat meer dan 75 procent van de Fortune 500-bedrijven bedient en een toonaangevende leverancier is van emotionele inte...

Lees verder

Aanbevolen verhalen

8 films die je IQ verhogen - #5 zal testen hoe slim je bent

We genieten zo veel van films dat we de waarde ervan kunnen onderschatten.

Studie zegt dat de regio Fukushima veilig genoeg is voor mensen om terug te keren

Stralingsniveaus vormen mogelijk geen langetermijnbedreiging in belangrijke gebieden.

Google Home en Amazon Echo kunnen binnenkort spraakoproepen afhandelen

Maar zullen ze hun eigen nummers hebben of gewoon fungeren als een verlengstuk van je smartphone?

NVIDIA maakt het moeilijker om gebundelde games door te verkopen

Je moet nu de juiste kaart hebben geïnstalleerd en codes inwisselen via de (gehate) GeForce Experience-app.