25 eenvoudige en bewezen manieren om te ontstressen

We ervaren allemaal wel eens stress in ons leven. Of het nu gaat om de voorbereiding op een examen, een eerste date, vast komen te zitten in het verkeer, je zorgen maken over rekeningen of een verkooppresentatie maken, stress is gewoon een normaal onderdeel van het leven.

Toegegeven, stress is erger voor sommige mensen. Volgens de American Psychological Association is stress een volkomen normale reactie die zich in onze oude voorouders ontwikkelde als een manier om hen te beschermen tegen roofdieren en andere bedreigingen.

We worden nog steeds geconfronteerd met gevaarlijke roofdieren en bedreigingen -- werk bijvoorbeeld.



Telkens wanneer u met een gevaarlijke situatie wordt geconfronteerd, schakelt het lichaam in versnelling, waardoor het lichaam wordt overspoeld met hormonen die uw hartslag verhogen, uw bloeddruk verhogen, uw energie stimuleren en u voorbereiden om het probleem aan te pakken.

Hoewel het een natuurlijke reactie is, is stress nog steeds een negatieve kracht die een serieuze impact kan hebben op zowel ons professionele als persoonlijke leven.

Om te beginnen kan stress leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn, buikpijn, spierspanning, hartaanvallen en zelfs de dood. (Ik ben gestrest, maar ik ben niet dood -- maar ik ben nog steeds aan het schrijven.) Stress kan er ook voor zorgen dat je ruzie krijgt met de mensen met wie je het dichtst bij staat. Kortom, stress kan een aap in je carrière, relaties en zelfs je leven zetten.

Het goede nieuws is dat je actie kunt ondernemen tegen stress. Je kunt leren er doorheen te gaan in plaats van je te laten stoppen. Probeer een paar van deze lijst met 25 eenvoudige en bewezen manieren om jezelf te ontstressen. Adem in, adem langzaam uit. Laten we nu eens kijken wat voor u werkt.

Gerelateerd: 10 effectieve manieren om stress te verslaan

1. Identificeer uw stresstriggers.

Allereerst, wat maakt jou precies gestrest? Weet je precies wat deze reactie veroorzaakt? Hoe reageer je erop? Als je een paar antwoorden hebt, zoek dan naar mogelijke oplossingen.

Hoewel je niet in staat zult zijn om elke stress-trigger in je leven te elimineren, kun je in ieder geval degenen verwijderen waar je invloed op hebt.

Als uw woon-werkverkeer bijvoorbeeld uw belangrijkste oorzaak van stress is vanwege het verkeer, vraag dan om een ​​flexibel schema waarbij u slechts drie dagen per week hoeft te pendelen en twee dagen van huis hoeft te werken. Een andere optie voor een flexibel schema is om eerder binnen te komen of later aan te komen, zodat je het meeste hectische verkeer kunt vermijden.

Verwant: Hoe thuiswerken schadelijk kan zijn voor uw gezondheid

2. Maak een wandeling van 10 minuten.

Lichaamsbeweging is een van de beste stressverlichters die er zijn. Maar niet iedereen zal de tijd nemen of de motivatie hebben om zich aan een strikt trainingsregiment te binden.

Zou je 's morgens vroeg, tijdens een lunchpauze of als we thuiskomen van het werk, een wandeling van 10 minuten kunnen maken? Een korte wandeling maakt ons hoofd leeg en stimuleert endorfines, wat op zijn beurt stresshormonen vermindert.

Maak indien mogelijk een wandeling in het park of ergens waar veel groen is. Dit kan je zelfs in een staat van meditatie brengen.

Verwant: Gestresst en uitgeput? Meer dan de helft van de oprichters zegt dat ze nooit 'uitschakelen'.

3. Lach

Onderzoek heeft uitgewezen dat lachen stresshormonen kan verminderen, slagaderontsteking kan verminderen en HDL, het goede cholesterol, kan verhogen, zei Suzanne Steinbaum. Ze is een DO, een behandelend cardioloog en directeur van vrouwen en hartziekten in het Lenox Hill Hospital in New York City.

Zodra je begint te lachen, dwingt het je om je beter te voelen, zei Dr. Steinbaum.

Aangezien we allemaal een ander gevoel voor humor hebben, moet je aan iets denken dat een glimlach op je gezicht tovert. Is het een oude SNL-schets, een virale video van een hond die achter zijn staart aan zit, of herinneringen op aan die keer dat je beste vrienden van de trap vielen? Wat het ook is, houd het bij de hand, zodat het gemakkelijk toegankelijk is als je goed moet lachen.

Verwant: Humor hen. Een goed getimede lach spreekt boekdelen.

4. Adem.

Langzame, diepe ademhaling, zelfs als het maar voor een paar minuten is, kan de spanning drastisch verminderen. Klinisch en sportpsycholoog Leah Lagos, PsyD., stelt Rodale's Organic Life voor dat je tijdens je lunch een van de volgende ademhalingsoefeningen probeert:

  • Kracht 10 - Haal 10 keer adem. Concentreer je op gevoelens van angst en stress tijdens het inademen en loslaten en loslaten terwijl je 6 seconden uitademt.
  • Hartboost - Denk aan twee van de beste momenten van je leven en vervolgens aan positieve gevoelens die je tijdens deze specifieke momenten hebt ervaren terwijl je inademt. Laat eventuele negatieve gevoelens los terwijl je uitademt. Wanneer je een positieve emotie koppelt aan een inademing, zal je hart ritmes verschuiven om je mentale toestand te verbeteren.
  • Hartverschuiving - Hier neem je drie sets van vijf ademhalingen met een inademing van 4 seconden en een uitademing van 6 seconden. Concentreer je tijdens de eerste vijf ademhalingen op negatieve emoties en laat ze dan los bij elke uitademing. Voor de tweede reeks ademhalingen, maak je geest vrij van andere gedachten en concentreer je je gewoon op het gevoel van in- en uitademen. Concentreer je ten slotte op het omarmen van de liefde in je hart tijdens de inademing, of dat nu voor een familielid of vriend is. Laat de negatieve emotie los terwijl je uitademt.

Gerelateerd: 4 TED-talks om u te helpen omgaan met stress en angst

5. Sta eerder op.

Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar als je meer een ochtendmens bent, begin dan nog eerder met wakker worden. Je zou versteld staan ​​van veel meer dat je hebt bereikt voordat alle anderen wakker zijn. Misschien vind je het leuk om te lezen, te sporten, e-mails te beantwoorden of meteen aan het werk te gaan.

Door deze taken 's ochtends als eerste af te ronden, kunt u zich sneller concentreren op uw takenlijst - wat betekent dat u eerder klaar bent en iets kunt doen dat u echt leuk vindt.

Niet overtuigd? Volgens een onderzoek uitgevoerd door bioloog Christoph Randler onder 367 studenten ontdekte hij dat vroege vogels beter presteren op het werk. De vroege vogels behaalden meer carrièresucces en verdienden meer geld dan degenen die hun dag later begonnen.

Gerelateerd: De kracht van ochtenden: waarom succesvolle ondernemers vroeg opstaan

6. Eet goed.

Onze stemmingen en ons voedsel zijn nauw met elkaar verbonden. Dat is de reden waarom wanneer je je in de put voelt of gestrest bent, je automatisch naar je troostmaaltijd grijpt. Desalniettemin is koekjesdeeg voor het ontbijt nooit de beste optie qua gezondheid.

Zeker. Mac en kaas is heerlijk en kan je tijdelijk een beter gevoel geven, maar het dagelijks eten zal dat niet doen. Eet wat gemengde groenten op je Ramen-noedels. Je kunt klein beginnen.

Gezond eten verbetert je energie, maakt je productiever en verbetert je fysieke en mentale gezondheid. Het kan u ook geld besparen. Vermijd het junkfood en blijf bij fruit, groenten en voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3-vetzuren, zoals lijnzaad.

Gerelateerd: 12 manieren om gezond te eten, hoe druk je het ook hebt

7. Visualiseer

Een korte visualisatie kan de snelste weg zijn om gecentreerd te worden. Ga gewoon ergens rustig zitten en stel je de persoon, de plaats of het ding voor waar je blij van wordt. Als het bereiken van een doel je veel geld kost, stel je dan voor dat iemand je bedankt voor wat je hebt voltooid.

Of is het zitten op het strand waar je in je verbeelding heen moet? Ik leun achterover -- ja in mijn stoel -- en denk aan een van die echt koude flessen cola. Niet de ingeblikte cola, in godsnaam -- de flessen.

Misschien loop ik zelfs van mijn werk naar de winkel op de hoek om er een te halen. (Ja, zorg ervoor dat de man aan het loket het voor je opent. Niemand heeft ooit een opener op kantoor.) Kun je je je favoriete koude drankje in je hand voorstellen?

Gerelateerd: De buitengewone kracht van het visualiseren van succes

8. Mediteren

Keer op keer is bewezen dat deze praktijk van naar binnen gericht denken, samen met diep ademhalen, de risicofactoren voor hart- en vaatziekten, waaronder hoge bloeddruk, vermindert.

Meditaties die verwant zijn aan yoga en gebed, zijn ook effectief in het ontspannen van lichaam en geest. Denk je dat je geen tijd hebt? Kijk eens naar 5 minuten meditatie. Zoals de naam al aangeeft, is het ontworpen om je te helpen stress te verminderen door slechts enkele minuten te mediteren.

Gerelateerd: Waarom meditatie werkt en hoe het de werkplek ten goede komt

9. Droge huid borstelen.

Volgens Dr. Joseph Mercola wordt borstelen met een droge huid vaak gebruikt om dode huidcellen weg te borstelen en ook om de verwijdering van afvalstoffen via je lymfeklieren te activeren.

Oké, ik zou me in de kast moeten verstoppen om deze te doen. Het lijkt me een beetje raar, maar Dr. Mercola voegt eraan toe dat droog poetsen beschreven is als meditatief (vooral als je het in een stille ruimte doet) en spierspanning kan verminderen, je geest kan kalmeren en stress kan verlichten. . Velen vergelijken het met een lichte lichaamsmassage.

Wie heeft die droge huid? Ja, ik ga de massage halen.

Verwant: Waarom zelfzorg soms uw nr. 1-strategie moet zijn

10. Kauw wat kauwgom.

Er was een studie uit 2008 van de Swinburne University in Melbourne, Australië, die ontdekte dat kauwgom het stresshormoon cortisol in het speeksel met 16 procent kan verminderen bij lichte stress en met ongeveer 12 procent bij matige stress.

Geen wonder dat sommige mensen er zo afschuwelijk uitzien als kauwgom. Ze werken aan al die stress. Ik zou vergeten het uit te spugen voor de volgende vergadering en echt een geweldige indruk achterlaten. Chomp, chomp, klik, klik, bel.

Gerelateerd: Kauwen: de energiebron van de toekomst

11. WOOP, daar is het!

We horen veel over hoe positief denken kan helpen om stress te verminderen. Maar psycholoog Gabriele Oettingen, auteur van Rethinking Positive Thinking: Inside The New Science Of Motivation, stelt dat positief denken niet is wat het is. (jaja!)

Ze gelooft dat fantaseren slechts tijdelijk helpt en juist contraproductief is om onze wensen te laten uitkomen. In plaats daarvan stelt Oettingen voor dat we een mentaal contrastmiddel gebruiken dat ze WOOP (Wish, Outcome, Obstacle, Plan) noemt. Dit houdt in dat je je ogen sluit, je voorstelt dat je wens een paar minuten uitkomt en dan nadenkt over het belangrijkste obstakel dat je in de weg staat.

Stel je daarna de actie voor die je zou ondernemen om het obstakel te verwijderen.

Verwant: Positief denken kan je doelen in de weg staan

12. Zorg voor voldoende slaap van goede kwaliteit.

Slaap je 's nachts voldoende? Je zou moeten. Slaap is een essentieel onderdeel om gezond en sterk te blijven en het kan je helpen om beter om te gaan met stressvolle situaties.

Onthoud dat het feit dat je acht uur in bed ligt niet betekent dat je een goede nachtrust krijgt. Zorg ervoor dat u elke nacht een rustgevende en herstellende slaap krijgt door een koele, donkere en stille omgeving te hebben.

Gerelateerd: Uitslapen en miljoenen verdienen: waarom je niet om 5 uur 's ochtends wakker hoeft te worden

13. Koop een plant.

Planten zijn meer dan alleen mooie luchtreinigers. Ze kunnen ook stress en angst verminderen - met name kamille, jasmijn, lavendel, marjolein en kalotje.

Verwant: Waarom planten minder gestrest zijn dan jij

14. Tel.

Omdat het tellen van getallen je geest iets neutraals geeft om op te focussen, in plaats van wat je stress geeft, kan het je gedachten afleiden en je op een rustiger pad brengen.

Verwant: Kalmeer en neem deze 7 dagelijkse stappen om met stress om te gaan

15. Knuffel iemand.

Onder leiding van Sheldon Cohen ontdekten onderzoekers van Carnegie Mellon dat knuffels mensen kunnen beschermen tegen stress en infecties. Cohen zegt dat geknuffeld worden door een vertrouwd persoon een effectief middel kan zijn om steun over te brengen en dat het verhogen van de frequentie van knuffels een effectief middel kan zijn om de schadelijke effecten van stress te verminderen.'

Verwant: Hoe u uw hersenchemicaliën kunt hacken om productiever te zijn

16. Ga de stad uit.

Het nemen van een jaarlijkse vakantie is goed voor je, omdat het je uit stressvolle situaties haalt. Maar niet iedereen heeft de tijd of het geld om naar het buitenland te gaan of een maand te verdwijnen.

Zelfs een weekendje weg zoals kamperen of een bezoek aan een vriend of familielid en een staycation kan effectief zijn als je even tot rust moet komen.

Gerelateerd: Waarom 'vakantie-shaming' u meer pijn doet dan uw werknemers

17. Ontkoppelen

Britse onderzoekers legden de link tussen stijgende stressniveaus en het constant checken van een smartphone.

Soms moet u al uw apparaten uitschakelen en zelfs achterlaten. Probeer het. Je zult er versteld van staan ​​hoe vredig je je voelt als je niet om de vijf minuten op je telefoon kijkt.

Verwant: Waarom u echt de stekker uit het stopcontact moet halen terwijl u op vakantie bent (Infographic)

18. Naam yoga hand trick.

Sharon Melnick, auteur van Success Under Stress, zegt dat simpelweg druk uitoefenen op de ruimte tussen je tweede en derde knokkel (de gewrichten aan de basis van je wijs- en middelvinger) een gevoel van onmiddellijke rust kan creëren.

Volgens Melnick 'activeert het een zenuw die het gebied rond het hart losser maakt, zodat al dat fladderende gevoel dat je voelt als je nerveus bent, uiteindelijk zal verdwijnen.'

Verwant: 9 yogahoudingen die je aan je bureau kunt doen zonder er echt raar uit te zien (Infographic)

19. Bezoek je BFF.

Studies hebben aangetoond dat tijdens stressvolle tijden een bezoek aan je beste vriend de niveaus van het stresshormoon cortisol kan verlagen.

Wat als je bestie er niet is? Je kunt tenminste omgaan met de beste vriend van de mens. Een studie van de Virginia Commonwealth University ontdekte dat werknemers die hun hond naar het werk brachten, de hele werkdag minder stress ervaarden.

Gerelateerd: Het loont echt om aardig te zijn -- Groeiend onderzoek verbindt vriendschap en succes

20. Oefen dankbaarheid.

Als het gaat om het vergroten van je geluk, het verbeteren van je gezondheid en het omgaan met stress, is er niet zo krachtig als dankbaarheid.

Er zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken geweest, waaronder onderzoek uitgevoerd door gerenommeerde psychologen Robert Emmons en Michael McCullough. Ze ontdekten dat degenen die zich bewust op dankbaarheid concentreren, zowel een groter emotioneel welzijn als fysieke gezondheid ervaren dan degenen die dat niet doen.

Gerelateerd: De vier A's van het uiten van dankbaarheid

21. Gooi weg en organiseer.

Rommel en desorganisatie veroorzaken chaos en stress. Geloof me niet? Hoe gestrest was u de laatste keer dat u uw autosleutels of een belangrijk document niet kon vinden?

Ruim de rommel op die je niet meer nodig hebt en organiseer de spullen die je hebt, zodat je precies weet waar alles is wanneer je het nodig hebt.

Gerelateerd: Uw kantoor is niet groot genoeg voor rommel en productiviteit

22. Wees sluw.

Avid breister en kinderarts, Perri Klass, M.D. ontdekte dat repetitieve bewegingen van ambachten zoals breien angst kunnen verlichten. Als breien niet jouw ding is, kun je hobby's oppikken zoals kruissteken of sieraden maken.

Gerelateerd: 10 tips om u te helpen gezond te blijven tijdens het runnen van uw bedrijf

23. Schreeuw, zucht of zing.

Stress is een gevolg van het feit dat we het niet loslaten. Een van de gemakkelijkste manieren om van deze stress af te komen, is door gewoon een ouderwetse oerschreeuw te laten horen.

Kan dat niet in het openbaar? Zelfs een zucht kan werken, omdat het spanning in je bovenlichaam loslaat. En je kunt ook je favoriete liedje zingen, want daar komen endorfines en oxytocine vrij.

Gerelateerd: 16 bloedstollende liedjes om je motivatie en vertrouwen te vergroten

24. Ga in een schommelstoel zitten.

Onderzoek van de Universiteit van Rochester heeft uitgewezen dat de milde oefening van schommelen in een schommelstoel endorfines kan vrijmaken, de stemming kan verbeteren en zelfs pijn kan verminderen.

Verwant: Overmatig zitten kan uw leven verkorten. Ingenieursactiviteit in uw routine vandaag.

25. Maak kalenderkussens.

Een van de grootste stressfactoren is het hebben van een overboekte agenda. Begin in de toekomst met het maken van kussens in je schema, zodat je niet snel van punt A naar punt B stuitert.

Als je bijvoorbeeld om 10.00 uur een vergadering hebt met je team, plan dan geen lunchbijeenkomst met een klant om 12.00 uur. De reden doet er niet toe. Misschien heb je niet genoeg tijd om je voor te bereiden en de klant te ontmoeten. Je moet rijden als een maniak om er te komen. Plan in plaats daarvan een vergadering voor later op de dag of een andere dag.

Hebben we iets weggelaten? Zo ja, laat je ons weten hoe je ontstresst?

John Rampton

John Rampton is een ondernemer, investeerder, online marketinggoeroe en startup-enthousiasteling. Hij is oprichter van het online facturatiebedrijf Due. John is vooral bekend als ondernemer en verbinder. Hij werd onlangs uitgeroepen tot #3 in de Top 50 Online Influ...

Lees verder

Aanbevolen verhalen

Yahoo geeft Mail een make-over en introduceert Yahoo Mail Pro

Yahoo Mail krijgt een schoner uiterlijk, snellere prestaties en een goedkopere advertentievrije laag.

4 manieren om miljonair te worden, zelfs als je met weinig begint

Het kost niets om te profiteren van de onbegrensde mogelijkheden online.

Werkgevers betalen freelancers veel geld voor deze 25 veelgevraagde vaardigheden

Met de juiste vaardigheden en wat drukte loont freelancen als een fulltime baan.

Een idioot eenvoudige methode om miljonairs en influencers te ontmoeten

LinkedIn is jouw kans om de mensen die je wilt ontmoeten te laten zien dat je hun tijd waard bent.

3 bewezen manieren om consistent te blijven, uw doelen te bereiken en uw dromen te realiseren

Dus, hoe ontwikkel je een aangeboren vermogen om het vol te houden als je moeite hebt om alles bij elkaar te houden?