10 vreselijke gewoonten die je geluk vernietigen

We zijn allemaal constant op zoek naar geluk. Elke dag maken we keuzes in het leven die van invloed zijn op hoe we ons voelen en over onszelf denken. We geloven meestal dat we goede beslissingen nemen die ons dichter bij een staat van welzijn zullen brengen. Van nature proberen we angst te vermijden en een comfortabel leven te creëren.

Het enige probleem is dat de keuzes die we maken soms onze angst en wanhoop vergroten. We vervallen in slechte gewoonten die ons pijn doen en onze kansen op het vinden van blijvende tevredenheid vernietigen.

Je kunt de negatieve cyclus stoppen en beginnen met het terugnemen van je geluk door deze 10 vreselijke gewoonten te vernietigen.



1. Jezelf constant vergelijken met anderen.

De verleiding om onszelf met anderen te vergelijken is bijna overweldigend. Als we onszelf voortdurend met anderen vergelijken, leidt dit echter tot ontevredenheid met ons eigen leven.

Het is gemakkelijk om naar iemand anders te kijken en te denken dat ze de perfecte carrière hebben, de gelukkigste relaties hebben, meer geld verdienen of aantrekkelijker lijken. Maar vergelijkingen zijn nooit eerlijk, want we zijn allemaal unieke mensen, met onze eigen talenten, angsten, passies en eigenschappen. We hebben enorm verschillende levenservaringen, verlangens en doelen.

Wanneer u uzelf met anderen vergelijkt, probeer dan uw perceptie in evenwicht te brengen. Herinner jezelf eraan dat we allemaal mensen zijn. Niemand is perfect. We streven er allemaal naar om ons beste gezicht naar voren te brengen.

2. Niet waarderen wat je hebt.

Wat je levensomstandigheden ook zijn, je hebt zoveel om dankbaar voor te zijn. Elke dag dat je ademhaalt, is een kans om naar je doelen toe te werken, anderen te dienen en alle kleine geneugten in het leven te vinden. Als we ondankbaar zijn, negeren we het belang en de waarde van alles wat we hebben.

Dankbaarheid verandert je leven. Dankbaar zijn verschuift je focus van wat je niet hebt naar hoe vol en geweldig je leven werkelijk is. Het maakt niet uit hoe succesvol je bent, tenzij je de tijd neemt om je zegeningen te tellen, zul je nooit het gevoel hebben dat je genoeg hebt. Dankbaarheid vermindert stress, brengt rust en maakt je veerkrachtiger en zorgzamer.

3. Je laten beheersen door angst of haat.

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om ons te waarschuwen voor echt gevaar en om ons te beschermen, maar angst en bezorgdheid kunnen ons verlammen. Faalangst is een barrière om onze dromen na te jagen. Angst om onszelf 'daarbuiten' te plaatsen, beïnvloedt de keuzes die we in het leven willen maken.

Hetzelfde geldt voor haat. Door onszelf toe te staan ​​te worden verteerd door woede, worden we alleen maar verstrikt in cynisme en vijandigheid. Moeilijke ervaringen kunnen je pijn doen, maar beslissingen nemen op basis van haat steelt je vermogen om je te concentreren op wat echt belangrijk voor je is. Haat bloedt je van je geluk af.

Houd op met je angst en je haat vast te houden. Een meditatiebeoefening en een dagboek helpen je om die emoties los te laten. Neem de tijd om na te denken over uw acties en hoe u anderen behandelt. Laat vijandigheid niet in je leven kruipen.

4. Focussen op het verleden of de toekomst.

Als je bewustzijn wordt gedomineerd door het verleden of gericht is op de toekomst, mis je waarschijnlijk ervaringen en kansen die voor je liggen. Je moet in het heden leven om betrokken te zijn met waar je bent en met wie je bent. Anders laat je het leven aan je voorbij gaan zonder het zelfs maar te beseffen.

Blijven hangen in het verleden betekent meestal dat onopgeloste problemen je zwaar belasten. Als u zich volledig op de toekomst concentreert, betekent dit meestal dat u zich zorgen maakt over wat komen gaat en uw vermogen om ermee om te gaan. Onderzoek toont aan dat degenen die gefocust blijven op het heden, gelukkiger zijn en zich meer verbonden voelen met anderen. Oefen mindfulness door je bewustzijn te concentreren op het huidige moment.

5. Proberen te controleren wat je niet kunt.

Het is frustrerend om veel tijd en moeite te steken in het maken van plannen, om vervolgens te ontdekken dat het leven je op een heel ander pad heeft gebracht. Zo hoort het niet te gaan, zeg je tegen jezelf. Het lijkt zo oneerlijk, want je had het allemaal voor elkaar.

Controlfreaks opgelet: het beste wat je voor jezelf kunt doen, is beseffen dat je niet altijd aan het stuur zit. U kunt al uw tijd en energie besteden aan het bedenken van de perfecte manier om de wereld om u heen te plannen en te voorspellen, maar het gaat niet altijd zoals u wilt. Loslaten moet je leren.

Maar al te vaak is ons verlangen om alles onder controle te hebben geworteld in angst en vrees - we geloven dat het ergste zal gebeuren als we niet achter het stuur zitten. Op een gegeven moment vecht je gewoon tegen het universum en maak je jezelf extreem ongelukkig. In plaats van te proberen elk detail te beheersen, laat het leven zich natuurlijk ontvouwen. Voel de vrijheid die voortkomt uit het losraken van je greep op waar je geen controle over hebt.

6. Verstrikt raken in het schuldspel.

Mensen constant de schuld geven van je problemen of omstandigheden is een destructieve gewoonte die jou en de mensen om je heen pijn zal doen. Wanneer we anderen de schuld geven, doen we afstand van verantwoordelijkheid voor onze eigen gevoelens en acties. We verschuiven de verantwoordelijkheid naar iemand anders omdat we niet willen dat het onze schuld is. Het is een manier om onszelf uit te leggen waarom er iets mis is gegaan waarvan we denken dat het ons een beter gevoel zal geven.

We denken dat door iemand anders verantwoordelijk te maken, spijt en wroeging van onze schouders zal worden getild. In werkelijkheid zijn we altijd aansprakelijk voor ons eigen handelen en is goede communicatie geen eenrichtingsverkeer. Niemand anders kan ons iets laten doen, en niemand anders kan er verantwoordelijkheid voor nemen.

7. Fixeren op je bezittingen.

Die geweldige nieuwe auto waar je zo naar verlangt, zal nooit meer van je houden. Die geweldige nieuwe bank of dat dure horloge geeft je geen gevoel van verbondenheid of voldoening. Het zal voor meer stress en angst zorgen als uw budget krap is of als u al moeite heeft om creditcards af te betalen.

Wanneer je je leven concentreert op geld en materiële dingen, verlies je uit het oog wat je echt gelukkig maakt. Mensen. Ervaringen. Je dromen en verlangens najagen. Liefde en vreugde. Geld helpt ons om voor onszelf en anderen te zorgen, maar wanneer we ons volledig concentreren op rijkdom of het vergaren van rijkdom, vergeten we het belang van wat er in ons hart en onze ziel is, de dingen die ons troost en vrolijkheid schenken. Zoek balans in het leven en erken dat rijkdom geen geluk kan kopen. Dat is iets dat van binnenuit moet komen.

8. Jezelf omringen met giftige mensen.

Slechte relaties met giftige mensen stelen je geluk. Negatieve mensen zuigen de vreugde uit het leven. Als je niet oppast, zal hun pessimistische mentaliteit je denkwijze binnensijpelen. De trieste realiteit is dat giftige mensen niets om je geven en dat ook nooit zullen doen, hoe hard je ook probeert indruk op ze te maken.

Je moet op je hoede zijn voor mensen die je mening constant ontkennen, die alleen komen opdagen als ze iets nodig hebben of die je grenzen of wensen niet respecteren. Dit zijn het soort mensen die niet weten hoe ze een gezonde relatie met anderen moeten hebben.

Laat slechte relaties je niet blijven kwetsen of naar beneden halen. Wees assertief en zelfverzekerd in wie je bent. Je verdient het om in de buurt te zijn van mensen die je met respect en vriendelijkheid behandelen.

9. Laat uitstel je ambitie verdorren.

We stellen allemaal van tijd tot tijd de taak uit waar we bang voor zijn of verzinnen excuses om uit te leggen waarom we iets niet hebben gedaan waarvoor we ouder waren geworden. Maar gewoon uitstelgedrag beschadigt je geluk op de lange termijn echt. Door uitstelgedrag verlies je kostbare tijd en energie die je zou kunnen gebruiken om je doelen en dromen na te streven.

Als u terugkijkt, zult u zich dan gefrustreerd en geïrriteerd voelen over de manier waarop u uw tijd hebt besteed? Was er waarde en doel in uw dagen? Of heb je belangrijke kansen door je vingers laten glippen? Wacht niet tot het te laat is. Begin vandaag.

10. Je eigen ergste criticus zijn.

We zijn van mening dat we hoge verwachtingen moeten stellen en streng voor onszelf moeten zijn als we tekortschieten. Zelfkritiek is immers nodig om je gebreken te identificeren en je vak te perfectioneren. Er zit enige waarheid in het belang van zelfbewust zijn van de gebieden waaraan u moet werken. Met een opgeblazen ego kom je nergens snel. Maar jezelf constant in elkaar slaan of jezelf naar beneden halen helpt ook niet. Negatieve zelfpraat zal je alleen maar pijn doen en je ervan weerhouden om echt geluk te realiseren.

De sleutel is om de redenen te onderzoeken waarom je zo hard voor jezelf bent. Ben je echt teleurgesteld omdat je weet dat het beter kan? Of hebben de meningen, verlangens en beoordelingen van andere mensen invloed op jou? Kwel je jezelf omdat je bang bent om andere mensen teleur te stellen of om wat anderen van je zullen denken?

Neem de tijd om verbinding te maken met de echte jij. Wat wil je echt? Wie wil je zijn? Wat zijn je passies, sympathieën en antipathieën? Je moet de manier vinden om jezelf te zijn en te waarderen en lief te hebben wie je bent. Zet de negatieve dialoog die in je hoofd speelt opzij ten gunste van opbouwende kritiek. Vergeet niet lief te zijn voor jezelf en voor anderen: dat is de weg naar echt geluk.

Diepe Patel

Deep Patel is de auteur van A Paperboy's Fable: The 11 Principles of Success. Het boek werd in 2016 uitgeroepen tot het #1 beste zakelijke boek door Success Magazine en in 2016 uitgeroepen tot het beste boek voor ondernemers door Entrepreneur Magazine.

Lees verder

Aanbevolen verhalen

Stop met zwerven door de gangpaden: Amazon kiest je boodschappen

De gratis 'Fresh'-service van Amazon is bedoeld voor Prime-leden met auto's die liever niet door de gangpaden van de supermarkt zwerven.

Windows 10 Fall Creators Update: 7 dingen om uit te checken

Ondanks de naam hoef je geen creatief type te zijn om te profiteren van het bijgewerkte besturingssysteem van Microsoft.

12 gewoonten van zeer effectieve ondernemers

De belangrijkste factor die succes of falen bepaalt, is hoeveel waarde u krijgt van wat u elke dag doet.

De nieuwe AI van Facebook heeft tot doel de taalbarrière te doorbreken

Ingewikkelde neurale netwerken kunnen taal tot negen keer sneller vertalen dan andere architecturen.

Hoe de verschrikkelijke BoBrowser-adware / malware te verwijderen

We waren enkele freeware-downloadsites aan het testen om onze bewering te bewijzen dat alle downloadsites gebundelde crapware pushen (en ja, dat zijn ze) toen we een echt verschrikkelijk stuk malware tegenkwamen, BoBrowser genaamd, dat Chrome vervangt door een lookalike die boordevol zit met adware.